Besøg kirken - du kan også bestille en rundvisning i kirken

Det er altid muligt at besøge Tveje Merløse kirke på egen hånd. Når du besøger kirken, vil du få muligheden for at se de forskellige dele af kirken, herunder alteret, døbefonten og kalkmalerierne.

Det er derudover muligt at komme på en rundvisning med en guide i Tveje Merløse Kirke. Man kan komme i en gruppe bestående af kolleger eller andre, som man har et interesssefællesskab med. På rundvisningen kan man høre og lære mere om kirkens historie, arkitekturen og om kirkerummet, samt få en introduktion til hvad hvert område af kirken bruges til og historien bag det. Man vil også få chancen for at se på kalkmalerierne, der findes i kirken og den gamle altertavle, som nu hænger på sydvæggen.

En guidet tur i kirken vil give dig en dybere forståelse af kirkens historie og dens rolle i samfundet gennem tiden. Tveje Merløse sogn håber, at du vil finde en guidet rundtur interessant og informativ!

Tveje Merløse kirkegård er også et besøg værd, der gemmer sig en del gode historier bag de gamle gravstede. På kirkegården er der bl.a. grave fra 2. verdenskrig. Nord for kirken ligger piloten James Georg Dawnson og navigatøren Ronald Harry Cox, som blev dræbt ved nedstyrtningen, da tysk anti-luftskyts ramte deres Mosquito-fly, efter de havde været på mission for at bombe B&W på Christianshavn. Lige ved siden af er en fredet frihedskæmpergrav. På den sydlige kirkegårdsmur er opsat en mindeplade for Høegh Hageen, der omkom i oktober 1907 på Danmark-ekspeditionen sammmen med sine to rejseledsagere Mylius-Erichsen og Jørgen Brønlund. Hagens forældre boede i nærheden af kirken.

Hvis du vil vide mere om kirken, er du velkommen til at besøge kirken og kirkegården, hvor du kan gå på opdagelse.

Hvis du har behov for en guide, kan du kontakte Tveje Merløse sogns kirkekontor på tlf. 5943 2453 for at få en aftale.